Tuesday, September 2, 2008

Dia mai dah...Large Hadron Collider

Posting aku kali takda kena mengena ngan politk.Arini aku nak ghoyak pasal Large Hadron Collider(LHC).LHC ni adalah sebuah partilce accelarator yang paling terbesar dan termahal di dunia.Ianya dibina oleh European Organization for Nuclear Research (CERN) dan terletak kat sempadan Swizerland-France.Particle accelarator tu menatang apa?PParticle accelarator ni macam satu lab yang buat ujikaji pasal jirim2 yang ade dlm alam semesta ni.Macm mana diorg buat experiment dlm lab ni?Mudah jer diorang kasikan langgar dua particle dgn kelajuan menghampiri kelajuan cahaya.Jadi bila dua particle tadi tu berlanggar so ade kemungkinan dia akan hasilkan jirim2 baru yg belum ditemui.Experiment ni akan start pada 10 Semptember ni.Experiment apa yang depa nak pi buat?Sebenarnya banyak experimen yang diorang nak buat guna LHC ni.Most of them berkaitan dengan fizik jirim.Sebagai contoh aku bawa dua mazhab besar dalam fizik jirim ni iaitu mazhab Standard Model ngan mazhab String Theory.Sebelum aku sambung ngan Standard Model dan String Theory hangpa tengok dulu gambar2 ni.

Merempit dalam LHC
Weh ni bukan terowong kat Ipoh tu....

Gambar dari udara kawasan LHC






10 comments:

Anonymous said...

i think you add more info about it.

Anonymous said...

thats amazing story.

Anonymous said...

Ive read this topic for some blogs. But I think this is more informative.

Anonymous said...

Whoever owns this blog, I would like to say that he has a great idea of choosing a topic.

Anonymous said...

Yuts, daw palagpat imo blog.

Anonymous said...

I'm thankful with your blog it is very useful to me.

Anonymous said...

credit to u ...
i think u should post more about this thing..i want to know more pliz..

Anonymous said...

excuse me..where u get all d info bout this topic??
if u get from internet..can u gve me a link 4 a look..
tenks dude..
keep it up..

Azizul Salehudin said...

daud,update lg sal ni.aku nk tau lbey lanjut.maklumle,aku budak medic,mane tau sal ni.yg aku tau,menatang ni buleh kuarkan suhu matahari,btoi ka?

Anonymous said...

boringgg...
yawn..zzzz